Drugim jest słuchanie tego, co inni mają do powiedzenia :-)
Ponieważ pytacie w listach, jakie lektury pomogą w staniu się osobą bardziej… dojrzałą? rozwiniętą? zamieszczam tu kilka pozycji, które rozjaśniają horyzonty :-)
Co ciekawe, spotkałam ludzi, którzy nie znają tego wielkiego działu bibliotecznego, jakim są poradniki rozwojowe. A jak ich zapytać, czy wiedzą, że z książek można się nauczyć pewności siebie (no, raczej dowiedzieć o sposobach jej budowania, ale to i tak dużo), to jeszcze zapytają:
-Chyba żartujesz?
Nie, nie żartuję i daję spis lektur, od których można zaczać swój rozwój osobisty i zawodowy.1. Autorka: Florence Littauer. Wybrałam tylko kilka pozycji jest ich dużo więcej:
- Twoje drzewo osobowości
- Odważ się marzyć
- Słowa zachęty
- Odkryj dobre strony trudnych czasów
- Rozpędź czarne chmury
To dzięki tym książkom zaczęła sie moja przygoda z rozwojem człowieka. Cenię autorkę za poczucie humoru, spostrzegawczość i umiejętność opowiadania historii. Koncentruje się ona na wyszukiwaniu zalet każdego człowieka i wykorzystywaniu jego naturalnego potencjału. A każdy jest stworzony do tego, by być wielkim, należy się tylko zdecydować, jaka to wielkość ma być…
2. John Roger i Peter McWilliams, Czas działania.
Tajemnica zrealizowanych marzeń polega na działaniu – tak piszą autorzy i jest to prawda. Szczególnie przydatna książka dla tych, którzy mają tendencję do odwlekania działania w złudnej nadziei, że jeszcze nie wszystko jest gotowe i jak tylko skończą.. dopną… przećwiczą po raz setny… to zaczną!
Warto działać z tą jakością, jaką sie ma i podejść do trudnego zadania jak do ubierania choinki: ubieram ją najlepiej, jak umiem i w to, co mam, żeby jak najszybciej zachwycić sie efektem i zapomnieć o ubieraniu, a zająć się jedzeniem uroczystej kolacji.
3. Jinny S. Ditzler, Twój najlepszy rok. Trening udanego życia.
- Co osiągnąłem przez ostatnie 12 miesięcy ?
- Jakie spotkały mnie największe zawody ?
- Czego się nauczyłem ?
- W jaki sposób ograniczam siebie ?
- Jakie nowe ramy nadam swojemu życiu w przyszłym roku ?
- Na czym najbadziej skupię się w przyszłym roku ?
- Jakie role odgrywam w życiu ?
- Jakie wartości kryją się za tymi rolami ?
- Jakie są moje cele w każdej z tych ról ?
- Jakich dziesięć głównych celi stawiam sobie na przyszły rok ?
Jeśli zadajesz sobie te pytania, ta książka jest dla Ciebie!
4. Heinz Goldmann Jak zdobywać klientów
Droga, ale przydatna. Mnóstwo pomysłów, rad, idei i przykładów z praktyki. Na pewno pisana przez fachowca znającego sie na rzeczy. Jeśli chcesz rzeczywiście zostać dobrym sprzedawcą, to poczytaj, bo nie ma nic lepszego niż spojrzenie jeszcze raz na zagadnienie z nieco innego punktu widzenia.
5. Dale Carnegie Jak zdobyć przyjacioł i zjednac sobie ludzi
To wszystko jest tak oczywiste, że oczywiście prawie nikt tego nie stosuje. A warto choćby dlatego, by mieć grono sprawdzonych przyjaciół i ludzkie zaufanie. Ta książka i inne pozycje Dale Carnegie to już klasyka, ale wciąż chętnie czytana, jako że ludzkość wciąż ma te same problemy mimo wysiłków terapeutów, trenerów sukcesu i własnych.
6. Tim Connor, Sprzedaż doskonała
Każdy codziennie coś sprzedaje – samego siebie, swoje idee, produkty lub usługi, choć niektórzy nawet o tym nie wiedzą ( tak jak nie wiedzą, że mówią prozą). Kreatywność i komunikacja jest tu pokazana jako klucz do SPRZEDAŻY DOSKONAŁEJ. Wyjdzie albo nie, ale na pewno ta książka kieruje Cię na drogę osobistego sukcesu w sprzedaży!
7. Joe Girard, Stanley H. Brown Każdemu sprzedasz wszystko co zechcesz
Moja ulubiona pozycja z działu sprzedaż – lekka, dowcipna i z polotem. Z motywem Kopciuszka – od biedaka do milionera i pomysłami, które są oczywiste, ale rzadko kto odważa sie je zastosować. Jak robić to z wdziękiem i nie traktować swojego zawodu jako misji dziejowej, ale mieć przy sprzedaży nieco zabawy radzi sprzedawca samochodów.
8. Wolfgang Hars Jestem dobry
Dobra reklama samego siebie? Jeśli masz z tym kłopoty lub uważasz, że to tylko dla miernot, które wykorzystują ją, by istnieć – przeczytaj! Dowiesz się, dlaczego bez dobrej autoreklamy nic się dzisiaj nie może powieść. Jak się wyróżnić, oderwać od przeciętności i znaleźć się w gronie ludzi sukcesu pisze znawca marketingu.
9. Spencer Johnson Kto zabrał mój ser?
Prosta, a pełna treści rzecz o myszach i ludziach (nie, to nie John Steinback w nowym wydaniu). Dla tych kultowych już dziś postaci ser jest sensem życia Świat jednak zmienia się nieustannie – rzecz w tym, aby potrafić się do tych zmian dostosować. Czy to potrafisz?
Anna Sawczuk – Doradca Zawodowy / Kariery Warszawa