O networkingu słów kilka w Czwórce

Okiem doradcy zawodowego:

Jak działa networking?

networking w karierze zawodowejMoja znajoma Aneta trzy razy zmieniała pracę, za każdym razem korzystając z pomocy znajomych.

– Nikt mi nic nie załatwił.  Pierwszy raz odbyło się to tak, że koleżanka pracowała w firmie i był nabór na stanowisko technologa w tej samej branży, w której pracowałam. Spytałam ją o pensję i atmosferę, o możliwość awansu. Jej zdanie było dla  mnie najlepszym źródłem rekomendacji.

Do ostatniej pracy ściągnęła mnie znajoma ze studiów. Szukali kompetentnej  osoby do zarządzania zmianą w zakładzie spożywczym. Wiedziała, że daję sobie z tym radę, a na rozmowie spodobałam się i zostałam zatrudniona. Musiałam znać angielski i proces produkcyjny, wykazać się dobrą organizacją, umiejętnością zarządzania ludźmi, znajomością programów sterujących urządzeniami itd. Bez tego by mi się nie udało, mimo polecenia.

Networking to znajomości, ale raczej w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Sieć powiązań, znajomych, dzięki którym możesz:

  • znaleźć pracę lub lepsza pracę
  • wiedzieć, co się dzieje w Twojej branży
  • uczyć się pożytecznych dla Ciebie rzeczy
  • znajdować klientów

Dzięki dobrze przeprowadzonym działaniom networkingowym zwiększa się Twoja widoczność na rynku i zwiększa się Twoja wiarygodność jako kompetentnej osoby, z którą warto nawiązać współpracę.

O networkingu już pisałam np. tutaj: Networking w karierze zawodowej, a tu się odrobinę wypowiadam w PR4

A jak zrobić sobie dobry networking?

1. Poznawaj nowe osoby. Wszystko jedno, gdzie – na spotkaniach, konferencjach, w pracy. Mogą to być Twoi znajomi i znajomi znajomych, klienci, koledzy z pracy i z branży, ze stowarzyszeń zawodowych, itd.

2. Naucz się bardzo krótkiej, ale za to treściwej i przekonującej prezentacji własnej osoby pod kątem umiejętności i osiągnięć zawodowych.

3. Miej wizytówki – i rozdawaj je wybranym osobom, żeby miały do Ciebie kontakt (i Ty do nich). Twoje wizytówki powinny uwzględniać nie tylko Twoje personalia, ale sprawić, że poznana osoba będzie Cię kojarzyć.

4. Interesuj się szczerze ludźmi. Oznacza to, że nie wystarczy, jak pójdziesz na parę spotkań i wymienisz się wizytówkami. Z takich spotkań na ogół nic nie wynika – dopiero to, co dzieje się później (wspólne przedsięwzięcia czy wzajemna pomoc).

W przypadku szukania pracy obowiązuje zasada wzajemności – raz ja pomogę tobie, innym razem ty mi albo mojej bliskiej znajomej. Wiele razy ściągnęłam do firmy, w której pracowałam osobę poleconą przez znajomą, bo zostałam zapewniona, że się sprawdzi. I tak było.

A możesz mi też w tym pomóc?

Mam pytanie…

Anna Sawczuk – Doradca Zawodowy / Kariery Warszawa

awans

Informacje o Ania Sawczuk

Anna Sawczuk pracuje jako doradca zawodowy i przedsiębiorczości oraz trener komunikacji. Zajmuje się także projektowaniem stron www - buduje profesjonalne strony w oparciu o WordPress. Ponadto zajmuje się promowaniem i pozycjonowaniem stron internetowych oraz pomocą w pozyskiwaniu klientów przez Internet. *************************************************************************** Zapoznaj się ze stronami Anny Sawczuk: * http://stronadlaeksperta.pl * https://pracaikariera.wordpress.com
Ten wpis został opublikowany w kategorii Doradca Zawodowy Warszawa Skype / online - doradztwo zawodowe, Jak Awansować?, Jak dbać o Wizerunek Zawodowy?, Jak zaplanować swoją karierę?, Skuteczne Szukanie Pracy. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

