Pewność siebie na siłowni

Okiem doradcy zawodowego:

Pewność siebie na siłowni

Jak pozbyc sie niesmialosciMozolnie budujesz muskulaturę na wioślarzach, nóg na rowerach, wylewasz siódme poty na bieżni bądź wyginasz ciało na zajęciach fitness? Cel jest szczytny: marzysz o szczupłych udach, płaskim brzuchu lub pozbyciu się nadbagażu kilogramów.

Wszystko na nic, jeśli  w międzyczasie mówisz sobie, że i tak jesteś do niczego, że siebie nie lubisz… Podobnie jak poprawiasz sylwetkę, ćwicząc określone partie ciała, nie zapomnij o poprawie pewności siebie. Z negatywnymi myślami też można walczyć i uzyskać „samoocenową” kondycję!

1. Konsultacja indywidualna z trenerem – Tobą

Klient profesjonalnej siłowni powinien odbyć konsultację z trenerem, który rozpozna potrzeby, obiektywnie oceni możliwości, a następnie zaproponuje zestaw najbardziej optymalnych ćwiczeń.

Nie musisz być wykwalifikowanym instruktorem, by ułożyć dla siebie program rozwijania pewności siebie, zwłaszcza że prawdopodobnie wiesz już, co chcesz osiągnąć: lepsze zarobki, założyć własną firmę, a może uzyskać zawodowy spokój na państwowej posadzie.

O czymkolwiek marzysz, celem treningu pewności siebie jest rozpoznanie i wzmocnienie tych cech, które pomogą Ci Twoje marzenia zrealizować.

Pierwszym etapem jest dokonanie obiektywnej oceny samego siebie. Jest to zadanie trudne (łatwiej opisywać innych) i grozi brakiem obiektywizmu (niedocenianie własnej osoby to „zdolność” powszechna), dlatego teraz uświadom sobie, że – nawet jeśli masz brata bliźniaka – jesteś kimś niepowtarzalnym.

Ćwiczenie: Powiedz głośno: „Jestem wyjątkowy”. Pewnikiem od razu chcesz zaprzeczyć, bo „są lepsi” Taki opór stawia Twoja podświadomość. Nie daj się jej! Może są lepsi, ale mam prawo realizować swoje własne marzenia.

2. Trening cardio – okazuj sobie serce

Zastanów się, co czyni Cię Tobą. Pod lupę weź najpierw swoją osobowość:

  • Trudno przekonać Cię do zmiany zdania czy wręcz przeciwnie?
  • Unikasz konfliktów czy uwielbiasz dochodzić do sedna?
  • Częściej bywasz opanowany czy z samokontrolą jesteś na bakier?
  • Lubisz próbować czegoś nowego, czy cenisz bezpieczeństwo znanych zadań…?

Następnie przyjrzyj się w lustrze swemu ciału. Jak się uśmiechasz, jak złościsz, a jak wygląda Twoja marsowa mina? Być może zwrócisz uwagę na stado pieprzyków i gdzieniegdzie wpadnie Ci w oko siwy włos. To też Ty.

Na to, jak widzą Cię inni, wpływa nie to, jak wyglądasz, ale to, co o sobie myślisz. Jeśli zauważasz tylko wady, inni mogą nie dowidzieć zalet.

Zastanów się zatem nad swoimi mocnymi i słabymi stronami.

Nazwij zwłaszcza słabości i pomyśl, czy rzeczywiście chcesz nad nimi pracować. Efektem tego etapu treningu powinien być pozytywny wynik Twojej samooceny – zdrowe poczucie własnej wartości to nie realistyczna, ale doceniająca opinia o sobie! Jesteś wart tyle samo, co inni – ani więcej, ani mniej!

Ćwiczenie: Sporządź inwentarz swoich mocnych i słabych stron, robiąc przymiotnikową „checklistę”. Nie oszukuj się – przemyśl, co jest Twoją zaletą, wadą, a co jednym i drugim. Bez nich wszystkich byłbyś kimś innym, więc zaakceptuj się z dobrodziejstwem inwentarza!

3.Trening siłowy – pokonuj opór pesymistycznych nawyków

Zmiana jakichkolwiek przyzwyczajeń – choćby sposobu trzymania kubka – wymaga kilkakrotnych powtórzeń, by mózg poszerzył repertuar zachowań o nowy nawyk.

Codzienny „trening” pesymizmu, któremu się dotychczas poddawałeś, zastąp myślami o tym, co umiesz, z czym sobie dobrze radzisz i z jakich sytuacji potrafisz wybrnąć. Warto mieć tu na podorędziu sposób na sabotażystę wszystkich ćwiczących – lenistwo. Zwróć uwagę, w jakich dziedzinach życia uwielbia się panoszyć i jakie triki stosuje, by odciągnąć Cię od realizacji planów (typowym jest odmowa z braku czasu).

Ćwiczenie: Wygarniasz sobie niekompetencję i głupotę w związku z jakąś sytuacją? Pomyśl, czego może Cię to wydarzenie nauczyć i jakie nowe umiejętności warto posiąść, by poradzić sobie z taką sytuacją w przyszłości.

4. Stretching – rozciągaj perspektywę pozytywnego myślenia

Stretching pewności siebie jest podobny do uelastyczniania mięśni – to budowanie Twojej siły wewnętrznej i samoświadomości. Dawaj sobie szansę na widzenie sytuacji z innej, lepszej strony. Nie chodzi przy tym o hołdowanie tylko pozytywnemu myśleniu. Takie emocje, jak strach czy niepewność są stanami naturalnymi. Można je jednak nazwać, oswoić, pozwolić  im zmobilizować się do działania.

Zastanawiaj się, co najgorszego może zadziać się w wyniku jakiejś sytuacji.

Często okazuje się, że końca świata nie będzie…

Ćwiczenie: Gdy dopadnie Cię podłe samopoczucie, jak najbardziej szczegółowo i przy użyciu wszystkich zmysłów przypomnij sobie jakąś miłą sytuację z przeszłości: Gdzie wtedy byłeś, co robiłeś, jak się czułeś…? Skoncentruj się i próbuj połączyć wszystkie te miłe odczucia z jakimś gestem, np. dotknij kciuka palcem wskazującym. Po jakimś czasie, na zasadzie skojarzeń, sam ten gest przypomni Ci pozytywne emocje związane z tamtą sytuacją i pomoże w zmianie nastroju.

5. Fat burning – spalaj tkankę „urazową”

Pokłosiem niepewności siebie jest nagromadzenie w Tobie żalu, złości, agresji i urazy do innych (pewnie niejednokrotnie bolała Cię każda krytyczna uwaga). Ten swoisty „tłuszcz” najlepiej spalisz, gdy będziesz konsekwentnie i pewnie artykułował otoczeniu swoje racje, a nawet uśmiechniesz się i zdystansujesz, np. na zebraniu, wyobrażając sobie szefa w stroju Adama.

Warto też pozbyć się z organizmu toksycznych właściwości zazdrości, która często zatruwa życie osobom niepewnym siebie. Jeśli już masz tendencję do porównywania się z innymi, to spraw chociaż, aby mobilizowała Cię do działania, a nie dołowania się. Nie umiesz tak, jak inni? Na razie nie, ale możesz się nauczyć!

Ćwiczenie: Twoja koleżanka ma dom pod Warszawą, a Ty dorobiłeś się tylko kawalerki w Pcimiu Dolnym? Daj sobie prawo do zazdrości. Pewnie czujesz ją dlatego, że nadal jesteś niepewny swojej wartości i obawiasz się odrzucenia. Jeśli rzeczywiście chcesz mieć to, co ona (bo, Twoim zdaniem, Ania jest człowiekiem sukcesu), to wiedz, że tylko jej zazdroszcząc, na dom na pewno nie odłożysz!

6. Wsparcie trenerów zewnętrznych – korzystaj z dobrodziejstwa komunikatów od innych

Wokół siebie masz wiele osób, które – często nieświadomie – mogą Cię wesprzeć, przekazując wiele pożytecznych informacji. Taką okazją jest zwłaszcza konstruktywna krytyka, która nie atakuje Ciebie jako osoby, tylko zawiera sugestię rozwiązania problemu. A jeśli napotkasz ogólniki, warto ukonkretnić zarzuty.

Oczy i uszy miej otwarte także na komplementy: uznawaj je, a nawet proś o pochwały. Dowartościują Cię one i wzmocnią, podobnie jak innych, których Ty pochwalisz.

Ćwiczenie: Szef zwrócił Ci uwagę i powiedział, że zrobiłeś coś głupiego? Zanim się obruszysz, dopytaj, co dokładnie można by poprawić.

7. Odżywki  – zmaksymalizuj efekt pewności siebie

Do Twoich dodatkowych sprzymierzeńców należą: uśmiech (najprostsza forma komunikacji, zwłaszcza w sytuacjach na ogniu noża), zadbany wygląd i elegancki ubiór (wzbudzającemu autorytet może ujść na sucho niejedno niedociągnięcie), charyzma, a także garść anegdot na podorędziu (by nie być dla innych chodzącym ideałem).

Wykup całożyciowy karnet na trening pewności siebie, by zrealizować swoje marzenia!

A możesz mi też w tym pomóc?

Mam pytanie…

Anna Sawczuk – Doradca Zawodowy / Kariery Warszawa

awans

Informacje o Ania Sawczuk

Anna Sawczuk pracuje jako doradca zawodowy i przedsiębiorczości oraz trener komunikacji. Zajmuje się także projektowaniem stron www - buduje profesjonalne strony w oparciu o WordPress. Ponadto zajmuje się promowaniem i pozycjonowaniem stron internetowych oraz pomocą w pozyskiwaniu klientów przez Internet. *************************************************************************** Zapoznaj się ze stronami Anny Sawczuk: * http://stronadlaeksperta.pl * https://pracaikariera.wordpress.com
Ten wpis został opublikowany w kategorii Doradca Zawodowy Warszawa Skype / online - doradztwo zawodowe, Jak dbać o Wizerunek Zawodowy?, Nowa praca: Jak się dobrze zaprezentowac na rozmowie kwalifikacyjnej?, Przepis na udane życie zawodowe, Rozwój Zawodowy I Osobisty, Stanowczość i Pewność Siebie i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s