Okiem doradcy zawodowego:
Marka pracownika, wizerunek zawodowy – co to właściwie jest?
Wszyscy znamy z gospodarki marki produktów, które w czasie rozwoju rynków zaznaczyły swoją obecność. W mediach: w telewizji, w gazetach i Internecie mamy do czynienia z reklamą produktów i usług znanych koncernów. Umiejętnie dobrana reklama, stworzona przez specjalizujące się w tym firmy powoduje zwiększone wskaźniki sprzedaży znanych lub nowych produktów i usług.
Nasuwa się pytanie, czy jeśli można wypromować produkt, to czy można wypromować człowieka ?
Oczywiście! Jest to znane zjawisko, chociażby z polityki. Na kampanie promocyjną przed wyborami prezydenckimi, czy do parlamentu wydaje się sporo pieniędzy. Poprzez umiejętne prowadzenie akcji promocyjnej dany kandydat może zyskać spore poparcie społeczne. Istnieją badania naukowe co się dzieje w naszych głowach podczas oglądania reklamy – sporą rolę odgrywa tu podświadomość.
A jak to się ma do Ciebie, zwłaszcza, gdy szukasz pracy?
Weź pod uwagę to, że potencjalny pracodawca zechcę sprawdzić Twoją osobę w Internecie.
Zrób prosty eksperyment: wpisz swoje imię i nazwisko do wyszukiwarki internetowej.
Czy wyszła na jaw zbieranina Twoich kontaktów społecznościowych lub zapisy w jakich rekrutacjach uczestniczyłeś? Czy to wpływa dobrze na Twój wizerunek zawodowy?
Warto uporządkować dostarczane informacje. Oczywiście nic nie przychodzi łatwo, będzie zatem nas czekało trochę wysiłku.
A jak to zrobić, jak sprawić, żeby Twój wizerunek zawodowy w Internecie wpływał na postrzeganie Cie jako profesjonalisty i w rezultacie generował duże zarobki i propozycje pracy?
- Istnieją w Internecie profesjonalne serwisy dla danej branży, gdzie możesz zaistnieć.
- Przyda Ci się stworzenie strony internetowej, gdzie obok historii zawodowej z doświadczeniem, ukończonych uczelniach, umieścisz informację o znajomości języków obcych, ukończonych szkoleniach czy zainteresowaniach pozazawodowych.
- Wpisując nazwisko do wyszukiwarki, często wyświetlają się portale społecznościowe, które łączą różne grupy zawodowe – jest to też bardzo istotne.
- Inną formą zaistnienia w necie są fora internetowe, gdzie możesz wypowiadać się na tematy zawodowe dając świadectwo swojej wiedzy.
- Możesz wykazać się znajomością branży komentując artykuły publikowane na serwisach dotyczących Twojego zawodu, możesz pisać recenzje produktów ukazujących się w Internecie.
- Możesz pisać bloga na tematy zawodowe.
Pamiętaj, że liczy się otwartość na nowe zagadnienia, znajomość branży jaką reprezentujesz, znajomość serwisów poświęconych Twojemu zawodowi, aktywność w nich, zwięzłe i rzeczowe formułowanie myśli.
Miej świadomość tego, że istnienie w sieci zobowiązuje Cię do formułowania przemyślanych wypowiedzi. Musisz liczyć się, z tym, że pochopne opublikowanie zdanie może i będzie źle zinterpretowane przez potencjalnych pracodawców. Dlatego warto poważnie się zastanowić nad swoim wizerunkiem w Internecie.
Dlatego postaw na budowanie wizerunku zawodowego już dziś.
Anna Sawczuk – Doradca Zawodowy / Kariery Warszawa
Budowanie wizerunku zawodowego u nas raczkuje niestety. Wiele osób sporo traci przez nierozważne publikowanie materiałów o treściach, które nie pasują do stanowiska. Potem ma pretensje do pracodawców, rekruterów o zwracanie uwagi, brak premii itp.