Pomoc Doradcy Zawodowego: zmiana pracy po 10 latach pracy w jednej firmie

Okiem doradcy zawodowego:

Zamiana pracy bez stresu

Ewa /imię zmienione/ zgodziła się upublicznić swój list:

awansAniu, co ja mam zrobić? Od czego zacząć? Zacznę chyba od tego, że od 10 lat pracuję w jednej firmie i teraz zaraz będę zwolniona. Nie mam pojęcia, co robić, jestem przerażona tym, co widzę i słyszę po znajomych. Pracy podobno nie ma, ale ja właściwie nie wiem, czy to prawda, a nie wiem tez, jak sprawdzić, bo przez 10 lat nic oprócz pracy dla obecnego pracodawcy mnie nie interesowało. Miałam swoje miejsce, wtedy wydawało mi się, że pewne, i odpuściłam sobie rozglądanie się za czymś innym. Jestem zupełnie bez kontaktu z tym, co się dzieje, z szukaniem pracy, nie wiem, jak i gdzie mam zacząć. Co zrobisz z tak beznadziejnym przypadkiem jak mój? Jest na to jakaś rada tak na szybko? Pracuję do końca roku.

Z Ewa jestem w kontakcie, jest na dobrej drodze do znalezienia nowej pracy, ale początki… były trudne.

1. Nie miała cv- żadnego, nawet w szczątkowej firmie.

2. Miała za to kompleksy z powodu braku języka angielskiego.

3. I była w rozpaczy  z powodu straty pracy.

4. Nie wiedziała, jak się teraz szuka pracy – nigdy tak właściwie tego nie robiła, bo wcześniejsza praca była uzyskana dzięki poleceniu jej przez innego pracownika.

Przed nami był więc ogrom pracy, ale wszystko mam nadzieję, skończy się dobrze, bo Ewa chodzi na rozmowy i idzie jej coraz lepiej.

Co zrobiłyśmy?

START: Rozplanowałyśmy pracę na 3 miesiące, jakie jej zostały do znalezienia nowej posady. Celem było znalezienie nowej, odpowiedniej  pracy w 3 miesiące.

1.Zajęłam się jej poczuciem winy.

Ten etap przechodzi wiele osób, którym świat się w jakiś sposób zawalił.

Nie wiem, jak Ty, ale ja pracy szukam właściwie notorycznie – raz, że to taki sport, w którym się doskonalę i ciągle wypróbowuję nowe metody, a dwa, bo tak po prostu w tym fachu jest – np. pracuje się od projektu do projektu. Ciągle obserwuję rynek pracy, zresztą nie tylko ja – wielu pracowników przyzwyczaja się, że praca w jednej firmie przez całe życie nie jest nam dana raz na zawsze.

Stała praca potrafi uśpić czujność. Ewa tak się zaangażowała w pracę, że nie miała kontaktu z innymi problemami i firmami. Stąd panika i nieznajomość rynku, po którym przyszło się jej poruszać.

Rada dla Ciebie:

Zmiana lub strata pracy to tylko kolejny etap w Twoim życiu. Z doświadczenia wiem, że kiedy wspominasz ten okres po latach,  zauważasz, że może było w tym coś dobrego, co popchnęło Cię na inną drogę. Na pewno trzeba zrewidować i zmienić swoje życie, ale może i dobrze?

W końcu ile Ewa by tam jeszcze popracowała? Jeśli do końca życia pracowniczego – co by osiągnęła? Jak się czuła?

2. Zgromadziliśmy fakty z życia zawodowego Ewy i ubrałyśmy je w pierwszą, długa wersję cv, które posłużyło nam później do tworzenia wersji na różne stanowiska, na które Ewa chciała aplikować. Wersji takiej, by ten, kto czyta, był zachwycony możliwością zatrudnienia ta wybitnej osoby :-)

3. W tym samym czasie określiliśmy:

  • co Ewa chce robić i za co dostawać pieniądze?
  • jakie są TERAZ  możliwości, by je zarabiać?
  • co Ewa chce robić za 10 i 20 lat, jak ma się potoczyć jej kariera?
  • Do czego Ewa musi się przygotować?
  • Jak długo chce pracować, gdzie i z kim?
  • Czego się musi nauczyć?
  • Jakie umiejętności i wiedzę JUŻ MA i jak je JUŻ TERAZ wykorzystywać, by dojść tam, gdzie chce być za 10 lat?

To jest z reguły najdłuższy etap mojej współpracy z klientem. Powiązanie chęci pracy, uświadomienie mu, że od niego zależy, co będzie robił i jak się jego losy potoczą.

Ewa jest klientką pojętną i chce się rozwijać – a praca jest dla niej ważniejsza niż rodzina – więc chce robić do końca swoich dni to, co lubi.

4. Ewa pokonała swoje lęki i zapisała się na kurs angielskiego.

5. Ćwiczymy autoprezentację i autopromocję. Ewa, jak większość znanych mi osób, potrzebowała tylko wiedzy o tym, co robić i czego nie oraz kogoś, kto ją przypilnuje na początku wdrażania zmian.

6.Towarzyszę jej teraz przez kolejne rozmowy kwalifikacyjne. Za nami wszystkie strachy i obawy, zostało nam właściwie tylko znalezienie pracy. Ewa się podoba jako przyszły pracownik, ale za to jej się nie podoba pensja, jaką proponują. Niemniej trzeba wybrać coś z 3 proponowanych stanowisk do końca roku, by być zgodnie z harmonogramem :-)

Anna Sawczuk – Doradca Zawodowy / Kariery Warszawa

awans

Informacje o Ania Sawczuk

Anna Sawczuk pracuje jako doradca zawodowy i przedsiębiorczości oraz trener komunikacji. Zajmuje się także projektowaniem stron www - buduje profesjonalne strony w oparciu o WordPress. Ponadto zajmuje się promowaniem i pozycjonowaniem stron internetowych oraz pomocą w pozyskiwaniu klientów przez Internet. *************************************************************************** Zapoznaj się ze stronami Anny Sawczuk: * http://stronadlaeksperta.pl * https://pracaikariera.wordpress.com
Ten wpis został opublikowany w kategorii Doradca Zawodowy Warszawa Skype / online - doradztwo zawodowe, Jak dbać o Wizerunek Zawodowy?, Jak zaplanować swoją karierę?, Nowa praca: Jak się dobrze zaprezentowac na rozmowie kwalifikacyjnej?, Prywatny Gabinet Doradcy Zawodowego, Rozwój Zawodowy I Osobisty. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Pomoc Doradcy Zawodowego: zmiana pracy po 10 latach pracy w jednej firmie

  1. ta właśnie Ewa pisze:

    Tak, to o mnie!
    Aniu, dzięki za pomoc. Jakby ktoś to czytał jeszcze kiedyś to oznajmiam, że pracę mam nową, podpisałam umowę od nowego roku. Wydaje mi się, że trafiam w fajne miejsce, ale to jeszcze się okaże. Pieniądze niestety mniejsze o 300 zł niż dotychczas, ale obiecują podwyżkę. Wszystko się okaże na miejscu. Ania mnie świetnie poprowadziła i się właściwie nie rozpoznaję w tej kobiecie z listu na początku. Ale tak było, bo byłam więcej niż spanikowana sytuacją. Dziękuje ci Aniu jeszcze raz. Ewa

Skomentuj

