Pomoc doradcy zawodowego. Kłopoty w pracy

awans

Okiem doradcy zawodowego:

Jak rozwiązywać problemy w pracy?

Podobno – a ja WIEM, że tak jest – 80% sukcesów w życiu i pracy zależy od umiejętności związanych z inteligencją emocjonalną i komunikacja międzyludzką.

Kłopoty w pracy i z pracą w większości biorą się z

braku umiejętności komunikowania się z innymi.

Co możesz zrobić, gdy jesteś niezadowolony ze swojej pracy?

Taki brak awansu, gdy Twoi koleżanki i koledzy już dawno są dyrektorami, a Ty wciąż sekretarką (autentycznie!) Ciągłe obarczanie pracą akurat Ciebie, zła atmosfera w pracy czy mobbing  mają jedno podłoże: nieumiejętną komunikacje z sobą lub częściej, z innymi.  Sprzedawanie, prezentacja, autoprezentacja, zarządzanie, tworzenie zespołu to pochodne komunikowania się właśnie.

Jeśli uważasz, że szef za dużo od Ciebie chce, pracujesz z ludźmi, którzy Cię nie lubią, czy też widzisz, że wszyscy awansują, a Ty tkwisz w miejscu – wiedz, że czas na przyjrzenie się swojemu postępowaniu.

Zwykle na pierwszy rzut oka nic ciekawego nie zobaczysz. Najczęstszą przyczyną kłopotów jest … bycie w porządku. Tak bardzo w porządku, że nikt Cię nie zauważa, a w związku z tym nie żywi do Ciebie jakichkolwiek emocji.

Ty możesz nie chcieć wzbudzać emocji, to w końcu jest to wystawienie się na widok publiczny, bycie znanym przez osoby Ci nie znane i pociąga za sobą to, czego za wszelka cenę chcesz uniknąć – wrogów. Ale dzięki takiemu zrównoważonemu postępowaniu nie masz też przyjaciół, jesteś każdemu obojętny.

Niestety nie wystarczy dobrze wykonywać swoją pracę.  Dziwne to może, ale nie masz pojęcia, ile znam osób, które są świetne w tym, co robią, i na dodatek ciągle się dokształcają, a nikt ich starań nie docenia – ba, nawet nie zauważa!

Teraz opiszę tylko jeden przypadek –  najczęstszy wśród kobiet.

Justyna ma kłopoty  z szefem.

W każdej kolejnej pracy jest tak samo:  dla niej szef to bóg, więc bez szemrania wykonuje jego polecenia. Z początku szef jest zachwycony, że zyskał tak oddanego pracownika. Z czasem zleca jej więcej zadań, ona czuje się niezastąpiona, choć nieco zmęczona. Zdolna  dziewczyna, poradziła sobie! –  stwierdza szef i daje kolejne zadanie uważając, że jeśli ktoś tak umie pracować, to warto ten zapał wykorzystać. Nie protestuje, więc najwyraźniej wszystko jest w porządku.

Tymczasem Justyna nie protestuje, bo uważa, że nie wypada. Ma własne pomysły, ale kryje się z nimi, bo może są bez sensu, bo nie ma pewności, czy będą dobrze  przyjęte. Nie chce się nikomu narazić, robi swoje i nie wychyla się z szeregu. Narasta w niej cicha rezygnacja i przekonanie o własnej beznadziejności. Beszta się w myślach za to, co robi i za to, czego nie zrobiła. I tak jest od zawsze, w każdej następnej pracy powtarza ten schemat postępowania, bo… taki ma nawyk.

Nawyk oczywiście z czegoś wynika i kiedyś dzięki niemu osiągała to, czego chciała. Ale teraz nawyk jest dla niej kula u nogi i warto by było się przyjrzeć, czy służy jej tak samo dobrze, jak dawniej.

Jeśli by się zapytać kilku osób, kto jest winny powstałej sytuacji, to pewnie zdania będą podzielone: dla jednych szef, bo nie widzi, że dziewczyna cierpi. Dla innych Justyna, bo nie mówi o tym, co ją gnębi i nie ma pomysłów ani inwencji, by zmienić daną sytuację.

Rozwiązanie:

Możesz wpłynąć bezpośrednio i pośrednio na to, co Cię w życiu spotyka.

Bezpośrednio – mówiąc o tym, czego chcesz. Do tego potrzeba odwagi, ale najpierw uświadomienia sobie, czego tak naprawdę chcesz (tu akurat w życiu zawodowym, ale to samo dotyczy osobistego).

Pośrednio – bo gdy zmieniasz swoje postępowanie inni te zmiany widzą i chociaż najpierw się dziwią, to później zaczynają Cię uwzględniać w swojej firmowej grze.

Wracając do Justyny: zaczęłyśmy od  tego,  czego ona chce dla siebie. Określenie swoich celów życiowych i zawodowych jest dla niektórych osób trudne, szczególnie, jeśli nigdy nie zastanawiały się, co chcą konkretnego osiągnąć, tylko płynęły z prądem wydarzeń.

Stworzenie własnych  celów daje początek pracy nad nimi  – i zwykle nie osiągnie się ich bez pomocy innych osób.  Stąd konieczność komunikacji z innymi. Musisz im powiedzieć, czego od nich chcesz, i modyfikować swoje postępowanie i komunikaty dotąd, aż to uzyskasz.

Justyna po pierwszym przerażeniu ogromem pracy zabrała się do dzieła. Reguły wcale nie są trudne, trzeba tylko być konsekwentnym i nie odpuszczać sobie przy pierwszych niepowodzeniach. Wręcz przeciwnie, wykorzystywać je, by zastosować drugi, trzeci czy piętnasty sposób poradzenia sobie w trudnej sytuacji.

Dziś (minęło około 1/2 roku) Justyna w pracy odżyła. Awansowała, zaczęła występować na szerszym forum, a wkrótce dostanie swój pierwszy  samodzielny projekt.   A wszystko zaczęło się od tego, bo zauważyła, że nie chce żyć tak, jak do tej pory…

Co możesz zrobić, gdy jesteś niezadowolony ze swojej pracy?

Anna Sawczuk – Doradca Zawodowy / Kariery Warszawa

awans

Advertisements

Informacje o Ania Sawczuk

Anna Sawczuk pracuje jako doradca zawodowy i przedsiębiorczości oraz trener komunikacji. Zajmuje się także projektowaniem stron www - buduje profesjonalne strony w oparciu o WordPress. Ponadto zajmuje się promowaniem i pozycjonowaniem stron internetowych oraz pomocą w pozyskiwaniu klientów przez Internet. *************************************************************************** Zapoznaj się ze stronami Anny Sawczuk: * http://stronadlaeksperta.pl * https://pracaikariera.wordpress.com
Ten wpis został opublikowany w kategorii Doradca Zawodowy Warszawa Skype / online - doradztwo zawodowe, Jak dbać o Wizerunek Zawodowy?, Jak zaplanować swoją karierę?, Prywatny Gabinet Doradcy Zawodowego, Rozwój Zawodowy I Osobisty. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s