Co znaczy „W czym jestem dobry”?

Okiem doradcy zawodowego:

Napisał do nas absolwent ekonomii, któremu dziwnym się wydaje, że dostaje na rozmowach kwalifikacyjnych takie właśnie pytania. – I co ja mam odpowiedzieć? Skończyłem szkołę, ale nadal nie mam pojęcia, w czym tak naprawdę jestem dobry?-pyta.

awansOczywiście odpowiedz, co chcesz :-), ale proszę Cię o uwzględnienie intencji pytającego.

Bardzo często osoba, która nie ma doświadczenia związanego z praca na etacie boi się twierdzić, że jest w czymś dobra. Nie wiem, czy ma to związek z fałszywa skromnością, czy przekonaniem, że nie należy się chwalić, ale działa ona na własna szkodę.

Wiedzę i umiejętności trzeba nabyć, ale każdy z nas rodzi się mając talent.

W przeciwieństwie do wiedzy, jaką musisz zdobyć i umiejętności, jakich można się nauczyć talent jest do nas przypisany raz na zawsze.

Obserwuję moje dzieci: kiedy miały  około 2 lat mogłam łatwo zaobserwować ich wrodzone zachowania i sposoby radzenia sobie w otaczającym je środowisku.

Pewnego dnia moja młodsza córka bawiła się ze swoim kolega w piaskownicy, kiedy podbiegł do niej chłopczyk i wyrwał z ręki zabawkową wędkę. Ona spojrzała na to, i powiedziała do swojego kolegi z charakterystyczny sposób:

– Patryk, on mi zabrał wędkę!

Patryk wstał, podbiegł do tamtego, zabrał mu zabawkę i oddał Dorotce.

Patrzyłam na to  (Dorota miała może wtedy 3 lata) i myślałam, że w tej samej sytuacji moja starsza córka   zachowałaby się zupełnie inaczej. Ona po prostu by dogoniła chłopca, wytrwała mu zabawkę i oburzona wróciła do piaskownicy.

Ani jednej, ani drugiej nie uczyłam takich zachowań :-) Takie już są, moją rolą jest zwrócić ich uwagę na to, że są różne sposoby postępowania w tej samej sytuacji i różne tego postępowania efekty. Mogę nauczyć je umiejętności , dać im wiedzę na temat załatwiania spraw trudnych, ale i tak zawsze będzie je ciągnęło do załatwiania spraw na swój własny sposób :-)

A to dlatego, że talent to wewnętrzne wzorce zachowania, taki filtr umysłowy decydujący o zachowaniu. Właśnie talent  decyduje o długofalowych sukcesach pracowników.

W takim razie, jeśli nie możesz opowiedzieć o swojej zdobytej wiedzy,  ani o tym, co umiesz robić, to może warto o swoich talentach?

Anna Sawczuk – Doradca Zawodowy / Kariery Warszawa

awans

Informacje o Ania Sawczuk

Anna Sawczuk pracuje jako doradca zawodowy i przedsiębiorczości oraz trener komunikacji. Zajmuje się także projektowaniem stron www - buduje profesjonalne strony w oparciu o WordPress. Ponadto zajmuje się promowaniem i pozycjonowaniem stron internetowych oraz pomocą w pozyskiwaniu klientów przez Internet. *************************************************************************** Zapoznaj się ze stronami Anny Sawczuk: * http://stronadlaeksperta.pl * https://pracaikariera.wordpress.com
Ten wpis został opublikowany w kategorii Doradca Zawodowy Warszawa Skype / online - doradztwo zawodowe, W czym jesteś dobry? i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

