Dlaczego ciągle mnie zwalniają?

Doradca zawodowy radzi:

Prowadząc konsultacje dla osób szukających pracy usłyszałam kiedyś pytanie:

„Proszę mi powiedzieć, co mam zrobić, aby nie zwolnili mnie po paru miesiącach?”

Kobieta mająca taki dylemat nie miała żadnego problemu ze znalezieniem pracy (w ciągu 5 lat była zmuszona szukać pracy 8 razy), ale z jej utrzymaniem. Zadawała sobie pytanie: „Co ze mną jest nie tak, że ciągle mnie zwalniają?”

PYTANIA DO PRZEMYŚLENIA

  • Czy czuję się pewnie w swojej pracy i nie odczuwam lęku przed zwolnieniem?
  • Czemu do tej pory zmieniałem pracę?
  • Co powinienem zrobić, aby nie bać się zwolnienia?

CO WARTO WYKORZYSTAĆ I JAK TO ZROBIĆ?

Oto 6 zasad, jak utrzymać pracę:

  1. Pracuj 10 % ponad to, za co Ci płacą.

Jednym z lepszych pytań, jakie możesz sobie zadać będąc pracownikiem to: „gdybym był właścicielem tej firmy, to, jacy pracownicy byliby dla mnie cenni, z jakimi chciałbym współpracować?”

Jak myślisz, jaka byłaby odpowiedź?

  • Z takimi, którzy robią wszystko od – do i nic poza tym, o godzinie 16.30 niezależnie od tego, czy praca została zakończona czy nie, wychodzą do domu;
  • Z osobami, którym zależy żeby wszystko było jak najlepiej dopracowane, które angażują się w wykonywaną pracę tak, jakby pracowali dla własnej firmy.

2. Doskonal jakość swojej pracy. Wyrażaj chęć rozwijania swoich umiejętności i wiedzy w szkoleniach organizowanych przez firmę jak i w samodzielnym dokształcaniu.

Jaka jest Twoja reakcja, gdy dowiadujesz się, że w weekend będziesz miał szkolenie?

Gdybyś był właścicielem firmy, inwestował w szkolenia pracowników duże pieniądze i widział, słyszał a może tylko czuł ich niezadowolenie. Przykłady? Oto kilka wybranych zdań krytyki:

  • w sobotę i niedzielę to już mogliby dać nam spokój…
  • nie mam co robić w weekend tylko jechać na szkolenie…
  • może uda nam się zwolnić trochę wcześniej żeby zdążyć na pociąg o 16.00…

3. Nie krytykuj szefów i współpracowników za ich plecami.

Jeżeli chcesz przekazać krytykę zachowaj pewne zasady:

  • rób to tylko w obecności tej osoby. Nie krytykuj w obecności osób trzecich;
  • nie krytykuj osoby, tylko przedmiot krytyki. Czyli nie mówimy komuś:
  • „jesteś osobą bardzo mało skrupulatną”,

tylko:

  • „potrzebuję w tym sprawozdaniu w punkcie 10 więcej szczegółów dotyczących…”,
  • bądź jak najbardziej konkretny. Nie używaj uogólnień, typu: zawsze, cały czas, nigdy np. nigdy nie dostarczasz prasy na czas, zawsze masz do moich sprawozdań uwagi;

4. Naucz się przyjmować krytykę.

Jaka jest Twoja reakcja, gdy podchodzi do Ciebie szef i mówi: „To sprawozdanie ma same błędy, czegoś takiego nie można przedstawić na zebraniu. Zrób to jeszcze raz.”

Liczy się nie tylko to, co powiesz, (co tak naprawdę głośno mówisz), ale także to, co pomyślisz. Jaka więc jest Twoja reakcja?

  • Mówisz „dobra poprawię” i myślisz „i znowu się czegoś czepia…”;
  • a może stwierdzasz, że tym razem wykażesz się odwagą i powiesz to co myślisz i mówisz: „Czepiasz się szczegółów i jeżeli coś Ci się nie podoba to popraw to sobie sam”
  • a może chcesz być „wzorowym” pracownikiem i mówisz:                            „bardzo przepraszam. Oczywiście jak najszybciej poprawię”,
  • a może zaczniesz się jeszcze tłumaczyć „to wszystko dlatego, że miałem za mało czasu, pracowałem nad poprzednim sprawozdaniem, miałem spotkanie z klientem …..”

A co powiesz na taką reakcję:

  • „Proszę powiedz mi, co Twoim zdaniem powinienem poprawić, które elementy? Bardzo zależy mi na tym, żeby to sprawozdanie było zrobione jak najlepiej, więc Twoje uwagi będą dla mnie bardzo cenne”.

Dopiero przy takiej reakcji zaczyna się rozmowa pomiędzy dwoma dorosłymi osobami.

5. Rób to, co lubisz lub polub to, co robisz.

Czy możesz robić to, co lubisz i zarabiać na tym pieniądze? Jeżeli tak, to wiesz, jakie to szczęście, gdy chce się rano wstać i iść do pracy. Niestety tego uczucia doświadcza mała grupa osób. Z moich obserwacji jakieś 20%.

Czy znasz przysłowie „Jak się nie ma, co się lubi, to się lubi, co się ma”. Nie chodzi mi o to, aby zniechęcić Cię do poszukiwania w życiu swojego miejsca, ale o to, aby szukając tego miejsca być po prostu szczęśliwym.

Teraz najtrudniejsza część tego punktu: odpowiedź na pytanie, jak polubić to, co się robi?

  • Podstawowa sprawa to znalezienie pracy, która przynajmniej w przybliżeniu odpowiada Twojemu temperamentowi, cechom osobowościowym. Jeżeli więc lubisz pracować z ludźmi to pewnie nie ma sensu zacząć pracować jako pomoc w księgowości i obcować osiem godzin tylko z papierkami lub wprowadzać dane do komputera.
  • Co jeszcze zrobić, aby polubić to, co się robi? Proszę zadaj sobie to pytanie. Najlepsze odpowiedzi są w nas samych, ponieważ to każdy z nas zna siebie najlepiej i jest najlepszym doradcą dla samego siebie. Zadaj więc sobie pytanie co powinienem zrobić aby polubić to co robię?

6. Zauważaj w ludziach ich dobre strony i mów o nich.

Lubimy przebywać z Tymi osobami, które nas akceptują, lubią, szanują. Dlaczego więc tyle osób dziwi się, że zwalnia ich szef, którego uważają za totalnego kretyna?

  • Zastanów się co cenisz sobie w ludziach, z którymi pracujesz?
  • Czego w nich nie lubisz?

Na które pytanie jest Ci łatwiej odpowiedzieć?

Polub pracę, która wykonujesz i polub ludzi, z którymi pracujesz. Mów o nich dobrze zwłaszcza za ich plecami. Zapewniam Cię, że nie ma osoby, która nie miałaby w sobie czegoś, co mógłbyś pochwalić.

NA DO WIDZENIA:

A gdy przerobisz już wszystkie sześć punktów nie zapomnij zadać sobie innych pytań:

  • „Czy firma, w której pracuję jest warta mojej osoby?”
  • „Czy właśnie dla tej firmy chcę angażować moje siły twórcze?”

Anna Sawczuk – Doradca Zawodowy / Kariery Warszawa

awans

 

Informacje o Ania Sawczuk

Anna Sawczuk pracuje jako doradca zawodowy i przedsiębiorczości oraz trener komunikacji. Zajmuje się także projektowaniem stron www - buduje profesjonalne strony w oparciu o WordPress. Ponadto zajmuje się promowaniem i pozycjonowaniem stron internetowych oraz pomocą w pozyskiwaniu klientów przez Internet. *************************************************************************** Zapoznaj się ze stronami Anny Sawczuk: * http://stronadlaeksperta.pl * https://pracaikariera.wordpress.com
Ten wpis został opublikowany w kategorii Doradca Zawodowy Warszawa Skype / online - doradztwo zawodowe, Jak Awansować?, Jak zaplanować swoją karierę? i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Dlaczego ciągle mnie zwalniają?

  1. Podróżnik pisze:

    To tylko teoria. W praktyce przerobiłam te 6 punktów i w ciągu 9 lat pracy doprowadziły mnie do co raz mniejszych dochodów i największej ilości obowiązków i odpowiedzialności w całej firmie. Gdy poprosiłam, aby właściciel mnie zwolnił, usłyszałam: „ja cię nie zwolnię, bo jestem bardzo zadowolony z twojej pracy”. Tak więc zadałam sobie pytania „na do widzenia” i po dwóch negatywnych odpowiedziach sama złożyłam wypowiedzenie. Nie jestem też jedyna która tego doświadczyła.

    • Anna Sawczuk pisze:

      Czyli zadziałało – zwolnić Cię nie chciał… :-)

      Rady w tym artykule nie są dla Ciebie- dotyczą osób z jakimś problemem, rysem, który ujawia się po przyjęciu do pracy (zwykle jest to ukoronowanie błyskotliwej rozmowy kwalifikacyjnej, na którą omalże wdziera się tłum, by obejrzeć tak interesującego kandydata).

      Niestety to tylko pozłota, marketing osobisty, który te osoby opanowały do perfekcji. I jak to czasem ze świetną reklamą bywa, dorabia ona ładne opakowanie do beznadziejnego produktu. Przy użyciu te wady się ujawniają. W przypadku takich przereklamowanych osób powyższe rady działąją – inna rzecz, czy z nich skorzystają…

      A co do Twojej sytuacji, to zdarza się, że mimo naszych starań nas nie doceniają, przynajmniej finansowo. Bywa.

      Dobrze, że te pytania „na do widzenia” sobie zadałaś – proponuję robić taki przegląd sytuacji w firmie co roku.

      Nie wiem, w jakim punkcie dziś jesteś, ale podejrzewam, że dużo dalej, niż gdybyś nie podjęła decyzji o zwolnieniu się.
      Tak trzymaj!
      Ania

Skomentuj

